Preskoči na glavno vsebino
Bosch v Sloveniji
Zgodovina korporacije

Globalni koraki 1906–1925

Boscheva prodajna mesta v ZDA, New York, okoli leta 1908.

Astronomski globalni uspeh komaj oblikujočega se podjetja je grobo prekinila prva svetovna vojna, zaradi česar je se Bosch moral preoblikovati in delovati inovativno, da bil kos nastalim posledicam.

Risba poštne znamke Boscheve tovarne v New Yorku, iz leta 1947.

Čez lužo — začetek proizvodnje v ZDA

Vse se je začelo z oglasom za elektromagnetni vžig v ameriških časnikih, ki je Boschu leta 1906 prinesel naročila v vrednosti več milijonov dolarjev, kar je v pičlem letu dni prodajo podvojilo. Poslovanje v Združenih državah je bilo tako uspešno, da se je Bosch leta 1912 odločil svojo prodajno uspešnico začeti proizvajati v lastni tovarni v Springfieldu v zvezni državi Massachusetts.

Boschev elektromagnetni vžigalni sistem je končno prišel tudi v ZDA. Za Boschev komercialni uspeh je kriv oglas iz leta 1906, ki je podjetje izstrelil med zvezde.
Boschev elektromagnetni vžigalni sistem je končno prišel tudi v ZDA. Za Boschev komercialni uspeh je kriv oglas iz leta 1906, ki je podjetje izstrelil med zvezde.
Boscheva prodajna mesta v ZDA, New York, okoli leta 1908. Poleg obstoječih izpostav v Čikagu je Bosch uredil še dve prodajni mesti, eno v San Franciscu leta 1909 in eno v Detroitu leta 1910.
Boscheva prodajna mesta v ZDA, New York, okoli leta 1908. Poleg obstoječih izpostav v Čikagu je Bosch uredil še dve prodajni mesti, eno v San Franciscu leta 1909 in eno v Detroitu leta 1910.
/

88 odstotkov — rezultat globalizacije

Do približno leta 1910 je bil Bosch prisoten na vseh kontinentih. V Veliki Britaniji je bilo več kot 90 odstotkov avtomobilov opremljenih z Boschevim elektromagnetnim vžigalnim sistemom.
Do približno leta 1910 je bil Bosch prisoten na vseh kontinentih. V Veliki Britaniji je bilo več kot 90 odstotkov avtomobilov opremljenih z Boschevim elektromagnetnim vžigalnim sistemom.

Poleg trga v ZDA pa so Bosch zanimali tudi drugi trgi po svetu. S prodajnimi pisarnami, urejenimi leta od leta 1906 v Južni Afriki, od leta 1907 v Avstraliji, od leta 1908 v Argentini, od leta 1909 na Kitajskem in od leta 1911 na Japonskem je mreža Boschevih predstavništev pokrivala vse kontinente sveta. V letu 1913 so posli izven Nemčije predstavljali kar 88 odstotkov skupne prodaje.

Novi proizvodi — svetila, alternatorji in zaganjalniki

Ko so avtomobili postali vsakodnevna pojava in so višje hitrosti zahtevale strožje varnostne ukrepe, je Bosch v letih 1913 in 1914 na trgu poskrbel za ustrezne proizvode. K zanesljivosti delovanja in varnosti nočne vožnje s sistemom "Bosch light" — električnim sistemom, ki so ga tvorili žarometi, alternator, regulator napetosti in akumulator, je doprinesel tudi zaganjalnik.

Avtomobil "Delaunay-Belleville", ki je bil last zadnjega ruskega carja, je imel Boschev sistem svetil, vžigalni sistem in električni zaganjalnik.
Avtomobil "Delaunay-Belleville", ki je bil last zadnjega ruskega carja, je imel Boschev sistem svetil, vžigalni sistem in električni zaganjalnik.
Boschev avtomobilski sistem svetil na Mercedesu 10/25 KS z alternatorjem, žarometi in regulatorjem napetosti (okoli leta 1913).
Boschev avtomobilski sistem svetil na Mercedesu 10/25 KS z alternatorjem, žarometi in regulatorjem napetosti (okoli leta 1913).
/
Risba nemških vojakov iz prve svetovne vojne.

Katastrofa — prva svetovna vojna

Ob izbruhu prve svetovne vojne leta 1914 je Bosch, da bi omilil posledice, takoj uredil bolnišnico v novi proizvodni hali, ki je bila sprva namenjena proizvodnji žarometov.
Ob izbruhu prve svetovne vojne leta 1914 je Bosch, da bi omilil posledice, takoj uredil bolnišnico v novi proizvodni hali, ki je bila sprva namenjena proizvodnji žarometov.

Z izbruhom prve svetovne vojne leta 1914 so čez noč izginili vsi tuji trgi, razvoj in raziskave so bile prekinjene, proizvodnja pa je prešla na izdelovanje orožja. Namesto elektromagnetnega vžiga je Bosch začel proizvajati detonatorje za granate. Približno polovica mož je bila vpoklicana v vojsko, ženske pa so prevzele njihovo delo. Od teh se 453 sodelavcev nikoli več ni vrnilo.

Boschev logotip

Risba novega logotipa (1918)

Nova blagovna znamka po vsem svetu

Prodajne pisarne in blagovne znamke so bile med prvo svetovno vojno nacionalizirane. Kljub temu pa je odkupljeno podjetje Bosch v ZDA nadaljevalo z uporabo dobro znanih Boschevih blagovnih znamk za namene oglaševanja. Da bi se izognili zmedi, je glavni inovator, g. Gottlob Honold, leta 1918 hitro zasnoval nov logotip blagovne znamke – kotvo v statorju – ki z Boschem ostaja notranje povezan vse to tega dne.

Fotografija: risba novega logotipa (1918)

Nov začetek — proti viharju

Po koncu vojne leta 1918 se je preimenovano državno podjetje Robert Bosch AG moralo spoprijeti s številnimi in zahtevnimi izzivi. Enostavno vrnitev na globalni trg sta ovirala povečana konkurenca in preklic patentov podjetja. Vendar nismo imeli možnosti kar odnehati. Stare stike smo obnovili in odprli so se novi trgi. Obenem se je podjetje osredotočalo na bistveno kompetenco — željo po inovacijah.

Izdelava in preskušanje sta tovarni svetil v Feuerbachu v 20-tih letih potekala bliskovito, da bi nadoknadili vse zaradi vojne zamujeno na področju tehničnega napredka.
Izdelava in preskušanje sta tovarni svetil v Feuerbachu v 20-tih letih potekala bliskovito, da bi nadoknadili vse zaradi vojne zamujeno na področju tehničnega napredka.
Skupaj z dolgoletnim švedskim partnerjem, Fritzom Egnellom, je Bosch leta 1921 na Švedskem ustanovil podjetje AB Robo, katerega namen je bila prodaja Boschevih proizvodov v skandinavskih državah.
Skupaj z dolgoletnim švedskim partnerjem, Fritzom Egnellom, je Bosch leta 1921 na Švedskem ustanovil podjetje AB Robo, katerega namen je bila prodaja Boschevih proizvodov v skandinavskih državah.
/

Novi avtomobilski pridobitvi — brisalci in hupa

Aktivnosti, ki jih je prekinila prva svetova vojna, so se ponovno začele odvijati. Varnost je zaradi vse gostejšega prometa za Boscheve raziskovalce in razvijalce postala gonilna sila. Do leta 1926 je Bosch v svoj portfelj dodal proizvodnjo svetil za kolesa in motorna kolesa, Bosch hupo, brisalce za vetrobransko steklo in akumulatorsko napajani vžig.

Popolna estetika inženirskega oddelka in zelo glasna — Boscheva hupa (1921)
Popolna estetika inženirskega oddelka in zelo glasna — Boscheva hupa (1921)
Ko se je Boschev sistem svetil v avtomobilski industriji dodobra uveljavil, se je podjetje v začetku 20-tih let ozrlo po motornih kolesih kot je na primer ta stroj indijskega izvora iz leta 1921.
Ko se je Boschev sistem svetil v avtomobilski industriji dodobra uveljavil, se je podjetje v začetku 20-tih let ozrlo po motornih kolesih kot je na primer ta stroj indijskega izvora iz leta 1921.
Neoviran pogled na cesto v dežju je bil bistven varnostni ukrep. Bosch za to z brisalci vetrobranskega stekla skrbi že od leta 1926.
Neoviran pogled na cesto v dežju je bil bistven varnostni ukrep. Bosch za to z brisalci vetrobranskega stekla skrbi že od leta 1926.
/

Servis avtomobilov Bosch

Boschev servisni logotip je postal prepoznaven znak kakovosti delavnice.

Standardizirane storitve za stranke povsod

Mreža neodvisnih avtomobilskih delavnic z enotnim standardom ni bila nova zamisel. Take delavnice so v ZDA obstajale že pred vojno. Leta 1921 je Bosch uredil svojo prvo “Bosch Car Service” garažo izven Nemčije, ki je postala tako popularna, da je bilo do leta 1930 vzpostavljenih že 2750 delavnic v 70 državah. Te delavnice so ime Bosch pomagale ponesti po vsem svetu.

Fotografija: Boschev servisni logotip je postal prepoznaven znak kakovosti delavnice.

Neskončni transportni trakovi — proizvodnja z montažno linijo

Vse bolj je postajalo jasno, da je konkurenca dosegala Boschevo kakovost, ob tem pa komponente proizvajala hitreje in ceneje. En izmed razlogov za to so bile montažne linije, ki jih je Bosch prav tako začel postopoma uvajati od leta 1925. Medtem ko je bilo za izdelavo celotnega elektromagnetnega vžigalnega sistema včasih potrebnih 50 dni, so montažne linije ta čas skrajšale na samo 5.

Proizvodnja žarometov pri Boschu, pred uvedbo proizvodnje z montažnimi linijami (1925).
Proizvodnja žarometov pri Boschu, pred uvedbo proizvodnje z montažnimi linijami (1925).
Proizvodnja žarometov pri Boschu po uvedbi proizvodnje z montažnimi linijami (1926).
Proizvodnja žarometov pri Boschu po uvedbi proizvodnje z montažnimi linijami (1926).
/