Preskoči na glavno vsebino
Bosch v Sloveniji
Zgodovina korporacije

Avtomobili in še več 1926–1945

Slika prikazuje livarje pri litju lahkih kovin leta 1942.

Bosch je brzice ekonomske krize prekrižaril in diktate nacionalsocialistov prestal z veliko mero inovativnosti in vztrajnosti, vse dokler je druga svetovna vojna podjetje ponovno postavljala pred ogromne izzive.

Risba hladilnika z Bosch logotipom v ospredju

Dizelska vbrizgalna črpalka — drugi paradni konj

Več let raziskav in razvoja je leta 1927 obrodilo inovacijo, ki se je obdržala vse do danes — dizelska vbrizgalna črpalka. To je bil odgovor Boschevih inženirjev na nadaljevanje razvoja dizelskih motorjev, ki v primerjavi z bencinskimi ne zahtevajo elektromagnetnega vžiga. Sprva se je uporabljala le za tovorna vozila, prve avtomobilske črpalke za vbrizgavanje dizelskega goriva pa so na trg prišle leta 1936.

Dizelska vbrizgalna črpalka za tovornjake
Dizelska vbrizgalna črpalka za tovornjake
Tovarna v Feuerbachu je vse do danes ostala center dizelske tehnologije. Fotografija prikazuje sodelavca, ki vrta ohišje črpalke, 1935.
Tovarna v Feuerbachu je vse do danes ostala center dizelske tehnologije. Fotografija prikazuje sodelavca, ki vrta ohišje črpalke, 1935.
/

Več tetiv na loku — nova področja poslovanja

Velika kriza nemške avtomobilske industrije je Bosch kot dobavitelja za avtomobilsko industrijo leta 1926 privedla do tega, da je premišljeno preuredil svoj proizvodnji portfelj. To je imelo za posledico kombinacijo strategij, ki so se v preteklosti izkazale kot uspešne — izboljšave proizvodov in njihov razvoj do stopnje, ko je mogoča serijska proizvodnja, kot npr. pri električnih orodjih in toplotni tehnologiji, skupaj s prizadevanju na popolnoma novih področjih kot sta na primer radijska in TV tehnologija.

Boschev hladilnik, ki je na trg prišel leta 1933, je bil izdelan tako, da si ga je lahko privoščila večina gospodinjstev.
Boschev hladilnik, ki je na trg prišel leta 1933, je bil izdelan tako, da si ga je lahko privoščila večina gospodinjstev.
Glasba na poti so prenehale biti neulovljive sanje, ko so Boschevi in Blaupunktovi inženirji v Evropi leta 1932 javnosti predstavili prvi avtoradio serijske proizvodnje.
Glasba na poti so prenehale biti neulovljive sanje, ko so Boschevi in Blaupunktovi inženirji v Evropi leta 1932 javnosti predstavili prvi avtoradio serijske proizvodnje.
Bosch je trenutni oddelek ustanovil leta 1932 s prevzemom oddelka toplotne tehnike podjetja Hugo Junkers.
Bosch je trenutni oddelek ustanovil leta 1932 s prevzemom oddelka toplotne tehnike podjetja Hugo Junkers.
/

Električna orodja

Uporaba Boschevega udarnega kladiva (1936)

Strižni aparati in udarna kladiva

Boschev inženir Hermann Steinhart je v svoji delavnici leta 1927 našel napravo, ki ga je takoj prevzela. "Forfex" je imel motor vgrajen v ročaju. To je odprlo številne nove možnosti. Steinhartov oddelek je Forfex sprva pripravil do serijske proizvodnje, nakar je koncept v naslednjih letih nadalje razvil in tako trgu predstavil prva udarna kladiva. Tim inženirjev je za testiranje uporabljal proizvodne obrate Boschevih tovarniških kompleksov.

Fotografija: uporaba Boschevega udarnega kladiva (1936)

Allied excellence — proizvodnja z močnim partnerjem

Skoraj deset let po koncu vojne prodaja na mednarodnih trgih ni dosegla več kot 34 odstotkov celotne prodaje. Visoki stroški transporta in carinske prepreke so Bosch privedli do tega, da je poskusil alternative. V Franciji, Združenem kraljestvu in Italiji se je začelo iskanje partnerjev za lokalno proizvodnjo, v Avstraliji in na Japonskem pa so partnerska podjetja proizvode proizvajala pod Boschevo licenco. Do leta 1932 se je prodaja v tujini dvignila in dosegla 55 odstotkov skupne prodaje.

Leta 1931 je Bosch vstopil v skupni podjem z lokalnim dobaviteljem avtomobilske industrije, podjetjem C.A. Vandervell in tako pridobil proizvodno bazo v Londonu za pokrivanje potreb trga v Združenem kraljestvu.
Leta 1931 je Bosch vstopil v skupni podjem z lokalnim dobaviteljem avtomobilske industrije, podjetjem C.A. Vandervell in tako pridobil proizvodno bazo v Londonu za pokrivanje potreb trga v Združenem kraljestvu.
Direktor podjetja Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. v Melbournu, August Hoette, je v Avstraliji prav tako začel izdelovati vžigalne svečke pod Boschevo licenco.
Direktor podjetja Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. v Melbournu, August Hoette, je v Avstraliji prav tako začel izdelovati vžigalne svečke pod Boschevo licenco.
/

FESE

FESE domači TV-sprejemnik (1938)

Pionirska tehnologija

Skupaj s škotskim pionirjem televizije, Johnom Logiem Bairdom, in podjetjema Zeiss Ikon ter Loewe je Bosch leta 1929 ustanovil Fernseh AG (FESE). Leta raziskav so končno obrodila v začetku ogromen uspeh. FESE je dobavil prve elektronske registracijske naprave za olimpijske igre v Berlinu leta 1936 in, še istega leta, predstavil prvi "domači TV-sprejemnik." Med vojno je moral FESE delovati v vojaške namene, pomagal je razvijati bombo z vgrajeno kamero, ki bi jo bilo mogoče daljinsko voditi s pomočjo TV-slike. Zaradi konca vojne je bil projekt preklican med testno fazo.

Fotografija: FESE domači TV-sprejemnik (1938)

Risba delavca za strojem.

Vbrizgavanje goriva za letalske motorje in televizijska tehnologija

Ko so nacionalsocialisti prišli na oblast, je to za Bosch predstavljalo velik izziv. Režim je naročil raziskave in razvoj tehnologije za vbrizgavanje goriva za letalske motorje ter začel z gradnjo novih obratov. Televizijska tehnologija je bila za režim s stališča uporabe za vojaške namene še posebej zanimiva. Prodaja v tujini je z 9 odstotki leta 1939 dosegla dno.

Četudi so nacionalsocialisti vztrajali pri politiki gospodarske samozadostnosti, je Bosch nadaljeval s prodajo svojih proizvodov po vsem svetu, kot na primer v Tianjin na Kitajskem, na sliki tukaj (1938).
Četudi so nacionalsocialisti vztrajali pri politiki gospodarske samozadostnosti, je Bosch nadaljeval s prodajo svojih proizvodov po vsem svetu, kot na primer v Tianjin na Kitajskem, na sliki tukaj (1938).
Boscheva črpalka za vbrizgavanje bencina na letalskem motorju (1941)
Boscheva črpalka za vbrizgavanje bencina na letalskem motorju (1941)
/

Izdelovanje orožja in prisilno delo

Z začetkom druge svetovne vojne je Bosch svoje aktivnosti preusmeril v proizvodnjo za vojaške namene. Do tega trenutka je bila vojska že tako močno odvisna od motornih vozil, da je bilo podjetju dovoljeno, da nadaljuje svoje aktivnosti, povezane z avtomobilsko industrijo. Kot je bilo običajno po celotni Nemčiji, so bili zaposleni vpoklicani v vojsko, nadomestili pa so jih prisilni delavci z okupiranih območij, od katerih so nekateri živeli in delali v nečloveški pogojih.

Predelava surovin za proizvodnjo se je začela v livarni v Feuerbachu leta 1909. Slika prikazuje livarje pri litju lahkih kovin leta 1942.
Predelava surovin za proizvodnjo se je začela v livarni v Feuerbachu leta 1909. Slika prikazuje livarje pri litju lahkih kovin leta 1942.
Ženske delavke izdelujejo vžigalne tuljave v tovarni v Stuttgartu (1944)
Ženske delavke izdelujejo vžigalne tuljave v tovarni v Stuttgartu (1944)
/

Odporniško gibanje in zaščita Židov

Po drugi strani je uprava podjetja Bosch aktivno podpirala odporniško gibanje, ki se je zoperstavljalo nacionalsocialističnemu režimu. Srž gibanja je predstavljal Carl Friedrich Goerdeler, ki je bil postavljen kot svetovalec v podjetju. Preganjane Žide je zaposlil, da bi jih tako rešil pred deportacijo v koncentracijska taborišča, ali pa jih je finančno podpiral pri njihovi emigraciji.

Leta 1970 je izraelski ambasador Idan Avner (v sredini) počastil Boschevega direktorja Hansa Walza (levo) z naslovom "Pravičnega med narodi" v imenu spomina na žrtve holokavsta Yad Vashem za njegov trud, ko je pomagal preganjanim Židom med vladavino nacionalsocialistov.
Leta 1970 je izraelski ambasador Idan Avner (v sredini) počastil Boschevega direktorja Hansa Walza (levo) z naslovom "Pravičnega med narodi" v imenu spomina na žrtve holokavsta Yad Vashem za njegov trud, ko je pomagal preganjanim Židom med vladavino nacionalsocialistov.

Konec

Med vojno so zavezniške sile izvedle več bombnih napadov na Boscheve proizvodne obrate. Robert Bosch ni videl, kako so bili deli njegovih tovarn porušeni do tal, saj je leta 1942 umrl. Zapustil pa je jasna navodila, kako uspešno voditi tovarno, ki nosi njegovo ime.

Med bombnim napadom leta 1944 je bil porušen večji del livarne v Feuerbachu. Proizvodnja se je postopoma preselila v ruralna območja.
Med bombnim napadom leta 1944 je bil porušen večji del livarne v Feuerbachu. Proizvodnja se je postopoma preselila v ruralna območja.
Katastrofalno bombardiranje septembra leta 1944 je porušilo znamenit Boschev tovarniški stolp.
Katastrofalno bombardiranje septembra leta 1944 je porušilo znamenit Boschev tovarniški stolp.
/